Avfall Sør

Kampanje: Gjennomsiktige sekker

Usortert avfall i sorte sekker er et problem på gjenvinningsstasjonene.

Kunde
Avfall Sør
Tid
2019
Scroll

Folk gjemmer usortert avfall i sorte sekker og kaster det i containerne for restavfall.

Problemet er ikke ubetydelig. Halvparten av avfallet i sekkene burde vært sortert for gjenbruk. Plast som kan bli ny plast. Mat som kan bli ny jord. Glass som kan bli nytt glass.

Avfall Sør ønsker derfor å forby sorte sekker, og få folk til å bytte til gjennomsiktige sekker.  

Med utgangspunkt i vår kunnskap om miljø og atferdspsykologi valgte vi å ikke bruke negative ord som «ikke» og «forbudt» i markedsføringen.

I stedet valgte vi å takke kunder som viser oss alt.

Regler for avfallshåndtering står ikke øverst på de flestes interesseliste. For å senke bannerblindheten og stå ut blant de mange tusen reklamebudskap vi eksponeres for hver dag valgte vi derfor å billedlegge budskapet med en naken mann i en gjennomsiktig sekk.

De fleste humrer også av bildet, og humring i reklame skal man ikke kimse av.

Takk til vår gode kollega Tim som, relativt frivillig, meldte seg som modell for den gode sak.  

Digitalt banner som snurrer

Bevegelsle i annonsene gir effekt på flere digitale flater
Digitalt klarte våre dyktige utviklere å få Tim til å snurre på de fleste flater.

Digital landingsside
Digitale annonser fører til en kampanjeside  som forklarer tiltaket nærmere.


Skilt på gjenvinningsstasjon
Store skilt på gjenvinningsstasjonene gjør at det er vanskelig å ikke få med seg budskapet.

Digitale annonser: Bruk av heatmap Vi bruker alltid heathmap for å måle hvor folk klikker på våre digitale annonser.
Vi bruker alltid heatmap for å måle hvor folk klikker på våre digitale annonser.

Brosjyre som som forteller om fordeler med gjenvinning
Kunder får en folder i vakta, som forteller hvorfor gjennomsiktige sekker er bedre.

Et lite utdrag av kundene vi arbeider med