Siste nytt

De 10 viktigste reklametrendene i 2019

Med utgangspunkt i egne erfaringer fra 2018 og råd hentet fra kolleger, her er 10 tema innen faget kommunikasjon, som Fundament vil ha fokus på i 2019.

Scroll

Ingen av oss vet hvilke muligheter som dukker opp i neste måned, så noen presis øvelse er dette ikke. Et aldri så lite snev av bullshitbingo og buzzwordbonanza er heller ikke til å unngå.

Men noe kan man lære – og lister er alltid gøy!

10. Møt kundene ansikt til ansikt

Headliner er eid 50/50 av Fundament og Monkeys (mest kjent for Palmesus), og har i 2018 arrangert kundekvelder, foredrag, informasjonsmøter, visninger, turneringer, kick-off, fester og konserter.

Opplevelsesbasert kommunikasjon tok stadig større deler av markedsføringsbudsjettene  i året som har gått, og vi er sikre på at trenden vil fortsette å øke i 2019.

Fundament satset i 2018 også på strategisk spons med ansettelsen av Alf-Helge Holtskog. Sammen med Headliner skal vi lage events kundene vil snakke om lenge etter at de har glemt den tradisjonelle reklamen.

9. Rett i øret

Selv på tur i skogen går mange med en podkast på ørene.

I USA passerte reklameomsetningen på podkaster 6 milliarder kroner i 2018.

Det kommer til å fortsette å stige i 2019.

Fundament har gjort seg gode erfaringer med Løpetid, en podkast av Ana Margarita Milan og Fundaments direktør og løpeentusiast, Finn Kolstad, og med Helt på nett, en podkast av Kristian Thomassen, Leder Medieplanlegging i Fundament. Her holder han oss oppdatert, særlig på digital markedsføring og sosiale medier.

Fundament ønsker i 2019 å komme i kontakt med deg som ønsker sponsorer til din podkast, og kunder som ønsker at vi skal finne, eller skape, en podkast som er en god match for ditt produkt.

Reklame rett i øret
Reklame rett i øret

8. Knus stereotypene

Skjeggete mannfolk som mekker bil og hvitkrøllede bestemødre med strikketøyet i fanget.

Reklamebransjen har en stor del av ansvaret for stereotypene vi omgir oss med.

I kjølvannet av MeToo, fordi det er riktig, og fordi det er lønnsomt, i 2019 skal Fundament øke bevisstheten på å ikke forsterke stereotyper om kjønn, rase, legning, religion eller alder.

7. Ohen ghoor! (Stemmestyrt søk)

Rema 1000s «Open door/on the floor» er en perle.

Kudos til Try som har laget Gullfiskvinneren i 2018. (Det må jo bli den som vinner?!).

Stemmestyrt data kommer ikke til å ta av før det blir bedre, men Apple, Google og tusener andre legger et enormt trykk i utviklingen.

For vår bransje blir særlig fonetisk søkeordoptimalisering viktig. Google påstår at allerede er 20% av søk på mobil stemmestyrt. Fundament er stolte Google Partners og vil følge nøye med i 2019.

6. Harder, Better, Faster, Stronger (AI)

AI, kunstig intelligens, blir stadig viktigere i 2019.

Fundament bruker allerede kunstig intelligens for å kjøpe reklameplass og måle respons, blant annet Adform DSP.

Der tall er grunnlaget for valgene som skal tas, er data big. (D’oh!)

Vi har også startet å eksperimentere med Hootbot, som er AI for sosiale medier. Kort fortalt fungerer det slik at Hootbot forstår enkle spørsmål og svarer automatisk, stadig klokere og mer presist jo mer den brukes.

Foreløpig har vi kun skrapt på overflaten.  

Daft Punks «Harder, Better, Faster, Stronger» er et fint lydspor til Fundaments strategi for å dykke stadig dypere i forståelsen av bruk av kunstig intelligens i markedsføring.

Hvis du vil lese mer om å lage din egen chatbot, kan du jo sjekke ut innlegget vi skrev om det her.

Brukt riktig er kunstig intelligens et fantastisk spennende verktøy for kommunikasjonsbransjen.
Brukt riktig er kunstig intelligens et fantastisk spennende verktøy for kommunikasjonsbransjen.

5. Er de virkelig interessert?

Folk klikker på annonser ved uhell.

Eller de klikker og oppdager at det ikke var noe de var interessert i, og går fort ut igjen.

Ved å målrette videre (retarget) kun etter klikk betaler man derfor for å nå mange som egentlig ikke er interessert i det du vil selge.

Derfor målretter Fundament videre mot de som bruker tid på siden din, for eksempel ved å følge et av Gary Vaynerchucks tips for 2019: Lag en lang film og målrette videre mot de som ser mer enn halve filmen.

4. Akkurat nå!

Kundene har mer tillit til direktesendt reklame. Det fremstår, og er, mindre filtrert og oppfattes derfor som mer troverdig. Dette har Fundament brukt lenge. I 2019 blir det enda viktigere.

A. Ta med mobilen, film og del! Eller planlegg og bruk bedre utstyr hvis du vil heve kvaliteteten. Både kundene og Facebooks algoritmer liker direkte.

B. Øk bruken av chatbots, med manuell oppfølging!

C. La muligheter for direkte respons bli en del av annonsen, uten at kunden må forlate siden de er på.


3. Mødre stoler på mødre

Påvirkere, eller influencere som det heter på dårlig norsk, har vært på lister som dette i mange år.

Fundament har gode erfaringer fra 2018, og de blir med oss også i 2019.

Tenåringer stoler på tenåringer. Snekkere stoler på snekkere. Mødre stoler på mødre.

Dessverre er påvirkerne med flest følgere dyre.

Fundament vil derfor i 2019 ha fokus mot mikropåvirkere. De har færre, men ofte mer dedikerte følgere, og vi får til avtaler vi er tryggere på at har lønnsom effekt.

Vi lytter til, og stoler på, de som likner på oss.
Vi lytter til, og stoler på, de som likner på oss.

2. Vær modigere

Jada, ulike landingssider for ulike personas og reklame tilpasset etter interesse vil fortsette å vokse. Men det er tid- og kostnadskrevende, og med økt fokus på GDPR i USA i 2019 blir det ikke enklere i året vi går inn i.

Det vil bli vanskeligere å trenge gjennom muren vi bygger opp mot uønsket kommunikasjon, enten den er personalisert eller ikke.

I 2019 blir «kunden i sentrum» mindre viktig, og «egne verdier i sentrum» mer viktig.

Post advertising age kaller Craig Elimeliah det. Løft egen kultur, vær ærlig, tydelig og uredd. Ikke vær alt for alle. Vær spesiell for noen utvalgte.

Kundene vil belønne motet med beundring, og beundring fører til handel.  

Som Wiz Khalifa & Iggy Azalea så poetisk sier det: Go hard or go home.

1. Dyrk gode idéer

Heldigvis. Dette vil alltid stå på førsteplass. (Tror vi. Og håper vi!).

Sir John Hegarty, en av gigantene i bransjen, sier det slik: «When the world zigs, zag».

«In a crowded marketplace, fitting in is a failure. In a busy marketplace, not standing out is the same as being invisible», sier Seth Godin, en av markedsføringsbransjens mest populære foredragdsholdere.

Susie Lyons fra DDB New York oppsummerer håpet for 2019 bedre enn vi klarer:

“As technology and AI continue to do all the things technology and AI can do, I hope we as people in advertising focus on the things that people can do – empathize, entertain, create, and move society forward in a positive direction. I hope that’s where we’re headed, and I hope that’s where we stay headed.”

Det håper vi også.

Dyrk gode ideer
When the world zigs, zag.