Siste nytt

Den mest ettertraktede plassen i Googles søkeresultat

Vinnerposisjonen i Googles organiske søkeresultat har blitt mer eksklusiv. Selv for den som har kommet seg til første plass på den organiske resultatlisten finnes det enda en plass å strekke seg etter. Nå er det plass nummer 0, eller position zero, som er den mest attraktive plassen.

Scroll

Som bedrifter, og ikke minst markedsførere, vil vi at målgruppen skal oppdage hjemmesiden vår og ta den i bruk. Gjennom søkemotoroptimalisering legger vi til rette for at hjemmesiden skal dukke opp blant toppresultatet på relevante søk, og attrahere besøkende til siden. Selv om trafikk inn til siden fremdeles vil være et mål, ser vi derimot at Google i større grad er opptatt av «zero click» - at brukerne ikke skal behøve å måtte klikke seg videre fra søkeresultatet.

Løsningen er det Google kaller for featured snippets. Det er noe vi har blitt vant til å se i forbindelse med søkninger som starter med spørreord som hva, hvordan, hvorfor, hvem, når og hvor.

For eksempel, når kollegaen sier at hun har en «samojed» hjemme forventer jeg at Google kan gi meg et kjapt svar på spørsmålet mitt:

Svaret dukker opp rett i søkeresultatet i en featured snippet. I dette eksempelet er det Dyrebar.no som er den heldige vinneren av den ettertraktede posisjonen 0. Rettere sagt - blant nettsidene som har opptjent en plassering blant topp ti i resultatlisten på søkningen min, bedømmer Google at Dyrebar.no kan gi det mest relevante svaret.

Featured snippets gjør hverdagen litt enklere for brukerne, men det først og fremst stemmesøkene som Google vil imøtekomme med sine nye funksjoner. Stemmesøkene har kommet for å bli. Det finnes ikke en god oversikt over utviklingen i Norge, men det ble tidligere estimert att 15 prosent av oss ville ha smarthøytalere ved utgangen av 2019 (Knut-Arne Futsæter, Kantar). En rapport fra USA regner med at 55% av alle amerikanske hjem vil være utrustet med en smarthøytaler innen 2022 (OC&C Strategy Consultants). Da er det greit at søkemotoren gir Google Assistant, Alexa, Siri og gjengen svar som de kan lese opp for oss.

For markedsførere gjelder det å fortsette å følge med i utviklingen og tilpasse oss Googles spilleregler. Sett deg først mål om å plassere deg blant toppen på søkeord som du kan tilby en løsning på. Har du allerede en plass blant topp ti? Sikre at du har svar på relevante spørsmål i forhold til dine tjenester og produkter på hjemmesiden. Fortsett å formulere tekst og optimalisere innhold – men med stemmesøk som kompass.

Lurer du på hvordan du kan ta markedsføringsstrategien din til neste nivå? Ikke nøl med å ta kontakt!