Siste nytt

Dette må du vite om Google Ads’ rangering

Kjenner du til alle faktorene som skal til for å rangere øverst i Google? Her tar vi en kjapp gjennomgang av ting du må tenke over.

Scroll

Ok. Du har satt opp Google Adwords.

Du har laget Google strategi, satt opp en søkekampanje og laget en annonse.

Du har satt et høyt dagsbudsjett fordi du vil rangere øverst på Google.

Men du rangerer ikke først. Har du noen gang lurt på hvorfor?

Hvor mye du er villig til å betale for et klikk (CPC) er bare en av faktorene som Google legger til grunn når de bestemmer rangeringen din på SERPene (Search Enginge Result Pages).

I denne artikkelen gir vi deg et lite innblikk i noen av de andre faktorene.

Men først:

Hva er Google Ads?

Happiness is having a scratch for every itch.

Trenger vi det og gir det noe effekt?

Google AdWords, Google Ads, Søkemotormarkedsføring – kjært barn har mange navn.

Google Ads er det nye navnet for det som tidligere het AdWords.

Google Ads er paraplybegrepet som dekker markedsføring og reklame i søkemotorer, shoppingannonser, displayannonser og videoannonser på f.eks YouTube (men også andre steder som inngår i Googles nettverk av videonettsted, riktignok små sammenlignet med YouTube).

Vi vet at veien til forbrukerens lommebok er en rask/effektiv tilfredsstillelse av deres behov.

Vi vet at Google er verdens største søkemotor. Vi vet at YouTube er verdens nest største.Vi vet at det søkes mer og mer. Vi vet at det å gi et riktig svar på et spørsmål stilt til Google eller YouTube, øker sjansen for klikk. Vi vet at x antall klikk gir x antall salg.

Spørsmål = interesse

Svar = klikk (*her er det en del forutsetninger naturligvis)

Klikk = salg

En vanlig myte er at “jeg scroller forbi de annonsene som dukker opp øverst i Google likevel så de har vel ingen effekt?”

Fakta er at en søkeordannonse som er satt opp riktig, gir mellom 3 og 20% i CTR (klikk av de som ser annonsen). Hvis potensielle kunder benytter seg av søkemotor for å søke etter dine produkter eller tjenester - er det lett å si at «du bør ha en butikk der kundene dine er».

Slik rangerer Google annonsene:

Et eksempel som viser nøkkelord, cta, detaljert info og utvidelser på et bilde.

For at dine annonser skal vises må en del kriterier oppfylles: Google ønsker at den første annonsen som vises, er den som er mest relevant/riktig i forhold til søket du har gjort.

Målet er å matche søket “hvor kjøper jeg en fiskestang?” med det beste svaret på nettopp det spørsmålet, og dermed vise bedrifter som selger nettopp fiskestenger.

Med Google Adwords som utgangspunkt er det 5 faktorer som spiller inn for hvor du rangeres på et søkeresultat: Budmengde, forventet klikkrate, landingssiden din, annonsens relevans og annonseformatet.

La oss først takle budmengden.

Hver søk fungerer som en auksjon. Når Odin søker etter “hvor kjøper jeg en fiskestang” går de bedriftene som byr på det nøkkelordet, inn i en auksjon, og prisen du er villig til å betale for å ligge øverst er en del av regnestykket.

Men det er bare en del av regnestykket.


Siden søkemotorene er opptatt av å gi deg relevante svar på søket ditt, vil også annonsens relevans og landingssidens kvalitet være viktige faktorer som bestemmer fin plassering. Inneholder annonsen din nøkkelordene dine og klare CTAs (call to action)? Er landingsiden lett å navigere, og svarer den godt på spørsmålet kunden stiller? Hvis ikke, er det noe du bør fikse så fort som mulig.

La oss ta et eksempel: Du selger sko. Mange ulike typer sko. Jeg søker etter «vintersko herre». Din annonse for «Størst utvalg av vintersko til herrer» bør da sende meg til din nettside «www.sko.no/vintersko/herre» og ikke til www.sko.no hvor jeg selv må gjøre jobben med å navigere meg frem til en underside for vintersko og så en ytterligere en for herre.

De to siste faktorene henger også sammen med søkemotorens ønske om å matche gode resultat til spesifikke søk: En spektakulær forventet klikkrate og en brukervennlig annonseformatering kan hjelpe deg å klatre på Google rankingen.

Hvis søkemotoren forventer at annonsen din vil ha tonnevis av klikk (for eksempel fordi du har verdens beste CTAs), vil det signalisere at annonsen din svarer på brukernes søk. Hvis du også formaterer annonsene for å gjøre relevante klikk enkelt (for eksempel ved å ha sidelinker og gode utvidelser) gjør du det enklere for kundene å komme dit de vil, og du gjør det enklere for Google å matche relevante resultat til kundenes søk.

Med disse virkemidlene i verktøykassen er du godt rustet til å rangere høyt i SERPen. Det viktigste å ha kunden og brukeren i sentrum.

Bonus: Vær spenstig og sjekk ut shoppingannonser

Denne artikkelen har handlet om hvordan du forbedrer rankingen din på Google Ads. Vel så spennende er det å snakke om shoppingannonser (du vet, de annonsene for sko med bilde som dukker opp øverst når du søker etter sko), videoannonser i YouTube , displayannonser og ikke minst hvordan alle disse samarbeider så fantastisk. Og ikke minst; hvorfor Google er det mest fantastiske verktøyet for det meste man kan ønske seg her i verden. Alt dette  er noe man bør vurdere i sin markedsføringsmix.  

Ja – og at vi som Google Partner, kan hjelpe deg med dette, men det forstod du vel allerede da du begynte å lese denne bloggen.