Siste nytt

3 Snapchat-tips for å lykkes i 2019

I skrivende stund er Snapchat det nest mest populære sosialemediet i Norge. Facebook ligger på topp, og Instagram er nummer tre.

Scroll
Snapchat tallene fra IPSOS' SoMe Tracker Q4 2018

Det er dermed stor sannsynlighet for at personen du ønsker å annonsere til, eller personen du ønsker å kommunisere med, bruker Snapchat.

Når vi går dypere inn i Snapchat-tallene ser vi en klar overvekt av yngre mennesker.

Det er kanskje ikke overraskende.

Likevel må vi ha i bakhodet at det faktisk er en del eldre som også sender eller mottar en snap iblant.

Er du på Snapchat, for eksempel? Hvor gammel er du?

De siste tallene fra Ipsos (Q4 2018), viser at 2.470.000 norske brukere er på Snapchat.

Det betyr at 59 % av hele Norges befolkning benytter seg av kanalen.

Av folk i myndig alder, ser vi en klar overvekt av kvinner i alderen 18 til 29 år. Men, vi vet også at de fleste i alderen under 18 år foretrekker Snapchat som kommunikasjonskanal.

Det som er spesielt med Snapchat, og som skiller dem ut fra andre tradisjonelle medier, er at de fokuserer på kommunikasjon mellom nære venner. De ønsker ikke å ha verken likes, synlige kommentarer, synlig antall følgere, eller noe annet som kan oppfattes som en eksponeringskonkurranse. Snapchat skal i all hovedsak handle om å sende meldinger til hverandre – og å ha det gøy, digitalt sammen med venner.

Snapchat er ingen ny kommunikasjonskanal for private brukere, da det ble etablert helt tilbake i 2011. Likevel er annonsemulighetene fortsatt ganske nye, siden Snapchat først åpnet for annonsering i Norge i 2017.

I Fundament kastet vi oss på ballen tidlig, for å involvere dette som en annonsekanal for våre kunder. Vi har feilet, vi har truffet, og vi har lært. Noe av det vi har lært, vil vi gjerne lære bort. Så her følger noen konkrete tips som du kan ta med deg når du skal lage en annonse på Snapchat.

#1 – Vær aktuell og kreativ

Tenk på hva som foregår i landet akkurat nå. Hva er det folker opptatt av? Det kan enten være noe stort som skjer i nyhetene, eller det kan være noe så enkelt som at morsdag nærmer seg. Eller i dette tilfellet fraMizuno, at løpe- og håndballsesongen er i gang.

#2 – Kom til poenget

På Snapchat er adferden til konsumentene en helt annen, enn det vi er vant til fra andre steder. Derfor er det veldig viktig at man ikke ser på Snachat som en mulighet for TV-reklame, der det tar lang til før poenget kommer. Faktisk har vi erfart at det tar under ett sekund før mottakeren av annonsen skipper seg videre, dersom ingenting skjer. Det er altså veldig viktig å la noe skje med en gang. Noe som fanger oppmerksomheten.

Her er to eksempler fra Regnskaps Companiet, der den ene haren unødvendig introduksjon og den andre går rett på sak. Forskjellen på disse to var markant, og ikke overraskende hadde den siste langt flere fullførte visninger.

#3 – Spill på humor

Det sier seg nesten selv. Alt som kan skape den gode stemningen hos konsumenten vil ha en effekt. Noe vi må huske på, er at Snapchat er et medie som brukes for å sende meldinger til hverandre – gjerne med en gøyal linse – og at man mottar innhold som har en underholdningsverdi. Vi er i mange tilfeller på Snapchat for å bli underholdt, eller for å underholde. Da er det fint at annonsene spiller på den samme adferden. Her er et eksempel fra Pizzabakeren, der Espen Børufsen er litt «hangry» (sulten og hissig).

Det er så mye mer man kan tipse om, og alt handler selvfølgelig om å levere et godt produkt som er interessant for dine potensielle kunder. Men ha gjerne de tre tipsene i bakhodet når du skal lage en annonse. Og ja, du kan faktisk lage din egen annonse – hvis du har tid. Hvisikke, kan du jo ringe oss 😊.

Ønsker du å høre en podkast-episode fra vår medieplanner, Kristian Thomassen, så kan denne lastes ned her:

-       Spotify

-       Apple

-       Google

Her er også noen verktøy som Snap Inc. kan tipse om i forbindelse med å opprette annonsekonto og annonser:

-       Snap Ads Manager

-       Lensstudio

-       Snapcode